Хліб наш художній...

Хліб наш художній...

Вівторок, 3 серпня 2004 р. / 8 сторінка

К.Трутовський. Побачення біля криниціУкраїнська образотворча культура є популярною у світі. Витоки її у далекій давнині. Давньоруська культура формувалася на основі надбань східнослов’янських племен.

В епоху Київської Русі високого рівня досягли архітектура й монументальний живопис (Софійський собор, Михайлівський золотоверхий монастир, Успенський храм Печерського монастиря у Києві, Спаський собор у Чернігові та інші). Зароджуються й удосконалюються писемність і прикладне мистецтво, дальшого розвитку набуває усна поетична творчість, початки якої сягають світоглядних уявлень та обрядовості праслов’янських часів.

Із формуванням української народності постає її самобутня культура. У XV - XVII ст. в образотворчому мистецтві України виникають нові жанри - портрет, пейзаж, історична, побутова картина. Поряд із настінним розписом на релігійну тематику та іконами з’являється жанр батального живопису, у якому мають місце ідеї визвольної боротьби українського народу проти соціального й національного гноблення. З появою книгодрукування починається розвиток гравюри (друкарні у Львові, Острозі, Києві, Чернігові, Почаєві та ін.). Пануючими стилями в XVI - XVIII ст. стають місцеві варіанти ренесансу і бароко. У плануванні міст з’являється регулярна забудова, поруч із дерев’яною архітектурою - кам’яна, виникають визначні культові та фортифікаційні споруди.

Наприкінці XVIII - на початку XIX ст. образотворче мистецтво в Україні розвивається у напрямі класицизму, потім - романтизму. Чимало вихідців з України, у майбутньому відомих художників, навчалися у Петербурзькій академії художеств (А. Лосенко, І. Мартос, Д. Левицький, В. Боровиковський, А. Куїнджі). Цю ж академію закінчив і Тарас Шевченко - засновник критичного реалізму в українському образотворчому мистецтві. Наприкінці ж XIX - на початку XX ст. дальшого розвитку набував портретний, жанровий та пейзажний живопис. Національною самобутністю вирізняються полотна українських художників цього періоду - К. Трутовського, М. Пимоненка, О. Мурашка, С. Васильківського, І. Труша, О. Новаківського, а пізніше - О. Сластіона, Г. Нарбута, О. Кульчицької. Не лише всесвітньо відомі репінські «Запорожці», а й полотна І. Айвазовського, М. Ге, І. Крамського, М. Ярошенка, братів Маковських та ін. були присвячені Україні.

Після більшовицької революції з’являються нові види образотворчого мистецтва - політичний плакат, монументальне декоративне оформлення, розвивається сатирична графіка. У творах українських художників чільне місце посідають теми історичного минулого, краси рідного краю, мирної праці. Такі полотна, як «Хліб» Т. Яблонської, «Думи мої, думи мої...» М. Божія, «Повернення» В. Костецького, «На місці колишніх боїв» В. Задорожного та багато інших, стали класикою нашого живопису.

Значного розвитку в Україні досягло декоративно-прикладне мистецтво. Поряд із традиційними (художній розпис, вишивка, килимарство, декоративне ткацтво, різьблення по дереву, металу, кості, плетення, декоративна кераміка) виникають нові його види: монументально-декоративна скульптура (Закарпаття), підлаковий розпис (Петрівка на Дніпропетровщині), розпис на фарфорі, декоративний живопис. У ряді районів на основі місцевих традицій створені художньо-промислові підприємства (Кролевець, Опішня, Решетилівка, Косів та ін.).

Немало праці до фонду культурної спадщини України доклали митці О. Кульчицька, О. Новаківський, Е. Мисько, Д. Крвавич, С. Караффа-Корбут, А. Бокотей та інші талановиті львів’яни.

Тепер піднесення авторитету української культури багато в чому залежить від реалізації проголошеного Україною національно-культурного відродження народу, його національної свідомості, життєдайних джерел народної творчості, органічного зв’язку з кращими надбаннями загальнолюдської культури.


Ришард ЯНІШЕВСЬКИЙ.

Повернутися до списку публікацій



Архів новин

Кино: новости, рецензии, обзоры

<<< Липень 2021 >>>
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Попередні новини